Har du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök?
Ring Kundcenter 0411-82 20 00 eller spärra i internetbanken.
Ring Kundcenter 0411-82 20 00.
Ring Polisen på 114 14 eller anmäl brottet på polisen.se
Bli svårlurad!
Bedrägeriförsöken mot privatpersoner, särskilt äldre, har ökat markant under de senaste åren, samtidigt som metoderna ständigt förändras. Det blir allt vanligare att bedragare utger sig för att ringa från din bank, polisen, ett företag, en myndighet eller hävdar att de är en närstående.
För att ge dig bättre kunskaper och därmed stärka din förmåga att hantera otrygga situationer har Sveriges banker tagit initiativ till en gemensam informationskampanj för att uppmärksamma problemet och komma med konkreta tips och råd.
Skydda dig mot bedragaren
- Lägg på om samtalet känns konstigt och agera inte på uppmaningar i oväntade sms.
- Logga inte in med BankID på någon annans uppmaning.
- Klicka inte på länkar i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning.
- Banken ringer inte för att be dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter.
Smarta konton som försvårar för bedragaren
Vi kan dessvärre konstatera att bedrägerierna ökar i vårt samhälle. Om du har en större summa pengar stående på ett vanligt bankkonto hos oss vill vi därför rekommendera dig några bättre och säkrare lösningar för ditt kapital.
5 vanliga frågor om bedrägerier
Kontakta banken på 0411-82 20 00 och anmäl händelsen till polisen.
Bedrägerier mot privatpersoner i allmänhet och äldre i synnerhet har ökat de senaste åren. För att ge dig mer information och på så sätt mer kunskap om hur du bör agera i en otrygg situation, har vi tagit fram några enkla tips och råd för hur du kan. Detta för att minska risken att bli utsatt för ett bedrägeri. Förhoppningsvis kan det leda till att du känner dig säkrare om ett bedrägeriförsök skulle göras mot dig.
Var försiktig, men det finns ingen anledning till att känna rädsla.
Tips för BankID
- Läs alltid noga de texter som visas i BankID-appen: Var loggar jag in? Vad skriver jag under?
- Se till att du har notiser aktiverade för din BankID-app. Då får du ett meddelande om någon hämtar ett nytt BankID i ditt namn. Leta upp BankID-appen i din mobils inställningar och aktivera notiser där.
- Ge aldrig bort koder. Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig. Om vi på banken verkligen har upptäckt problem med ditt kort eller konto kan vi se det utan att du behöver logga in.
- Avsluta samtalet och ring upp oss. Skriv in numret manuellt istället för att använda telefonens återuppringningsfunktion. Vårt telefonnummer är 0411-82 20 00.
- Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök – på så sätt får Polisen mer information att arbeta med.
En vanlig form av bedrägeri är att uppringaren utger sig för att ringa från din bank, polisen, ett företag, en myndighet eller påstår sig vara din närstående. Bedragaren kan försöka stressa upp dig, till exempel genom att påstå att du är utsatt för en situation som måste åtgärdas omedelbart. Bedragare kan manipulera telefonnummer så att det ser ut som att det exempelvis är din bank som ringer. Därefter kan de erbjuda hjälp att lösa det påhittade problemet. Bedragaren kan till exempel be dig använda din BankID eller skriva under en Swishbetalning.
Lita inte på uppringaren bara för att den har personliga uppgifter om dig. Lägg på och ring din bank eller en närstående som du litar på vid minsta osäkerhet.
Tänk på: Banken ringer ALDRIG upp och ber dig att legitimera dig med BankID.
Att skicka sms för att komma över information som används för att begå brott har blivit allt vanligare. Bedragare kan manipulera telefonnummer så att det ser ut som att det är till exempel din bank, polisen, en myndighet eller en närstående som är avsändare. I meddelandet kan du till exempel uppmanas att hämta ut en vinst, få tillgång till ett erbjudande eller betala en fraktavgift för ett paket. Det som ser ut att vara ett sms för att hämta ut ett paket är ett sätt att få tillgång till dina privata uppgifter eller få dig att betala för någonting du inte har köpt.
Klicka inte på länkar i sms och ring inte okända telefonnummer på någon annans uppmaning. Prata med någon du litar på om du är osäker. Kontakta din bank och sedan polisen om du misstänker brott.
Bedrägeriförsök sker inte bara över telefon. Metoder som bygger på oväntade hembesök har blivit allt vanligare. Bedragare kan uppsöka en bostad, ringa på och utge sig vara från exempelvis polisen, en fastighetsförvaltare eller liknande. De kan till exempel påstå sig behöva tillträde till din bostad för att utföra ett arbete, leverera ett paket eller ställa några frågor. Genom att vara övertygande och insisterande hoppas de att du öppnar dörren och släpper in bedragaren.
Var på din vakt vid oväntade hembesök och släpp aldrig in okända personer i ditt hem. Lämna aldrig ut personlig information till någon som knackar på din dörr. Anmäl alltid ett brott till polisen. En anmälan är ett sätt för polisen att bli varse bedrägeriförsök och brottslighet.