Frågor och svar om Borgo bolån

Vår kreditgivare för ditt/dina bolån är Borgo AB (publ) – ett svenskt hypoteksbolag som Sparbanken Syd är delägare i.

Även om Borgo står som kreditgivare för ditt/dina bolån är Sparbanken Syd din bank och det är med oss du kommer att ha kontakt med. Här nedan hittar du några frågor och svar om detta. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på tel 0411-82 20 00.
Blir det någon skillnad för mig som kund om lånet är via Borgo?
Det blir ingen skillnad. Du är fortfarande kund i Sparbanken Syd och det är med oss du har all kontakt.
Kan jag få information om mina bolån hos Borgo i min internetbank?
I internetbanken återfinns bolånet under ”Meny” och ”Hypotekslån”. I din mobilbank ser du ditt bolån under ”Konton & Lån” och därefter ”Hypotekslån”. Använder du fortfarande vår gamla internetbank kommer du att se informationen under ”Låna” och ”Låneöversikt”.
Vilka är Borgo?
Ett svenskt hypoteksbolag som Sparbanken Syd sedan februari 2022 är delägare i. I ett hypoteksbolag kan man låna upp till 85% av värdet på sin bostad.
Kan betalningen av mina lån dras från olika konton?
Lånebetalningarna dras från ett och samma konto då det är ditt (kundens) personnummer som styr vilket konto som väljs och inte ett enskilt lånenummer. Vill du använda olika konton för dina lånebetalningar kan du istället lägga en stående överföring i god tid före sista betalningsdag från dina konton som du vill använda, till kontot som är anmält för autogirodragningen.
Ser jag mina avier i internetbanken?
Du kommer till en början att få dina avier med vanlig post, men ett arbete pågår för att de framöver ska komma i internetbanken. 
Hur får jag information om villkorsförändringar på mitt bolån?
Vi kommer i god tid inför villkorsändring att skicka hem ett brev till dig.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om mina bolån?
Din kontaktväg är till oss på Sparbanken Syd och det är med oss du har all kontakt.
Hur ser jag att betalning har skett på mitt bolån efter flytt till Borgo?
På ditt kontoutdrag kommer du att se texten Autogiro SpbSyd bolån, när autogirot har dragits från ditt konto.
Hur hittar jag min förfallodag?
Kolla på avin som du fått postalt så ser du förfallodagen där.
Vad händer om jag inte har pengar på mitt konto vid autogirodragning?
Om betalning ej kan utföras på förfallodag kommer ytterligare två försök att göras (tre efterföljande dagar). Därefter måste manuell inbetalning ske, kontakta då banken för betalningsinstruktioner.
Kan jag ändra kontonummer för mina autogirodragningar?
Ja, kontakta banken för vidare handläggning.

KUNDCENTER

Vi hjälper dig med alla frågor. Ring oss måndag kl. 08.00-18.00, tisdag-torsdag kl. 09.00-18.00 samt fredag kl. 09.00-17.30. Ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte. 

0411-82 20 00

Bli kund idag