Välj betaltjänster utifrån dina behov
Våra företagserbjudande kan anpassas utifrån storlek och komplexitet på ditt företag. De hjälper dig att förenkla din vardag och låter dig fokusera på det du är allra bäst på – nämligen din kärnverksamhet. Välj till de betaltjänster du har behov av som ligger utanför företagserbjudandena. Läs mer om våra företagserbjudanden här.
Förenkla din vardag som företagare med bankkoppling till Fortnox. Då kan du automatisera bokföringen och koppla ihop ditt företagskonto med bokföringen.
Nu kan du som företagskund i banken koppla dina konton mot Fortnox. Den automatiska kopplingen till Fortnox gör att du som kund på ett smidigt sätt kan hantera alla betalningar som genomförts på bankkontot. Du behöver inte ladda ner filer från internetbanken, i stället skickas all information direkt från banken till Fortnox. Med bankkopplingen på plats kan du arbeta digitalt, effektivt och minska risken för manuella fel.
- Gör bokföringen var och när du vill
- Arbeta helt digitalt
- Ha alltid koll på dina leverantörsfakturor
- Få tydliga rapporter som hjälper dig till enklare beslut
Vad ingår i tjänsten?
- Automatisk matchning av dina leverantörsbetalningar
- Automatisk matchning av dina kundinbetalningar
- Bokföring av övriga transaktioner från ditt bankkonto
Guide för anslutning av bankkoppling till Fortnox
Kontakta oss för mer information eller för att ansluta dig till tjänsten.
Med e-bokföring förenklar du din vardag som företagare. Sparbanken Syd erbjuder SpeedLedger e-bokföring - ett bokföringsprogram online kopplat till ditt företagskonto.
Fakta
SpeedLedger e-bokföring är direktkopplat till Internetbanken. Det innebär att du alltid får med dig alla transaktioner från företagskontot in i bokföringen. Resultatet blir färdiga bokföringsförslag som du godkänner och bokföringen är klar!
Du slipper dubbelarbete som att först lägga upp dina betalningar i Internetbanken och sedan en gång till i din bokföring. Du sparar tid, minimerar risken för fel och förenklar din bokföring helt enkelt.
I tjänsten ingår fri bokföringsrådgivning vilket innebär att supporten svarar på frågor som rör din löpande bokföring.
Läs mer hos SpeedLedger.
Tilläggstjänster
- Fakturering
Skapa offerter, fakturor samt uppdatera ditt kund- och artikelregister. Med kundreskontran kan du följa upp obetalda fakturor och arbeta med krav- och påminnelsehantering samt räntefakturering.
- E-dagsavslut
Med tillvalet e-dagsavslut bokför du din dagskassa i ett enkelt formulär. Fyll i siffrorna från ditt kassaavslut, programmet sköter bokföringen automatiskt.
- Autoavprickning
Med autoavprickning matchas inbetalningar atuomatiskt mot dina skickade fakturor.
Genom att ansluta företaget till Kortinlösen ger du dina kunder möjligheten att betala med kort. Det är bekvämt för kunden, ökar din omsättning och minskar risken för rån.
Fördelar med kortinlösen
- Bra service gentemot kunderna.
- Möjlighet till större omsättning.
- Minskat kontantflöde och därmed mindre risk för rån.
- Kontantavrundning, som ingår i Kortinlösenavtalet, minskar kontanterna och därmed deponering av dagskassor.
Så fungerar kortinlösen
- Kunden använder bankkort, betalkort eller kreditkort som betalningsmedel.
- Företaget kan välja att ha ett fysiskt eller internetbaserat inlösenavtal.
- Har du en fysisk terminal kan du sätta töminngstiden till varje dag efter stängning, summan av kortköpen sätts in på företagets bankkonto nästkommande bankdag.
- Serviceavgiften aviseras månadsvis i efterskott.
Kontantavrundning - En uppskattad service
När kunden betalar med bankkort och företaget har överskott på kontanter i kassan kan kunden erbjudas kontantavrundning med upp till 500 kronor. Företaget lägger till kontantavrundningsbeloppet till köpbeloppet och ger kunden hundralappar i kontanter.
Du hittar våra kort för företag här.
Optimera din betalningshantering med vår smidiga filkommunikationstjänst. Genom att använda internetbanken kan du enkelt skicka företagets betalfiler och uppnå en effektivare arbetsprocess samtidigt som du sparar både tid och pengar. Du kan enkelt hämta betalinformationen direkt från ditt ekonomi- eller lönesystem, ladda upp filerna i internetbanken och signera dem.
En fördel med tjänsten är att du kan ha två personer som gemensamt godkänner filerna innan de skickas, vilket ger extra trygghet och kontroll. Dessutom erbjuder vi möjligheten till återrapportering på fil, som ytterligare förenklar processen. Genom automatisk avprickning i ditt affärssystem kan du spara ännu mer tid. Vårt samarbete med Fortnox och tjänsten Bankkoppling till affärssystem möjliggör vi automatiserad återredovisning av leverantörsbetalningar, BG-inbetalningar och transaktioner på ditt kopplade konto.
Upplev fördelarna med vår filkommunikationstjänst tjänsten den passar de flesta företag som har bankens betaltjänster och vill skicka eller hämta filer för tjänsterna:
- Svenska Leverantörsbetalningar via bankgirot, LB filer
- Återrapportering av Leverantörsbetalningar
- Internationella betalningar, ISO format 20022
- Bankgiro Inbetalningar, BG inbetalningar
- Autogiro (enbart Betalfiler)
- Löner via Bankgirot, KI Lön
Det är enkelt och smidigt att komma igång – ingen programvara behövs. Genom att välja olika behörighetsnivåer kan ni själva bestämma vem som har rätt att ladda upp filer och om filerna ska signeras av en person eller av två personer, dvs två i förening. För att säkerställa godkännande av filerna använder du enkelt BankID.
Mer detaljer finns i Guiden för Filkommunikation
Tveka inte att höra av dig för ytterligare information eller för att ansluta dig till denna tjänst.
Har ditt företag en kontantkassa behöver du lägga kontanterna i en värdepåse och deponera denna i en av de serviceboxar som Loomis tillhandahåller. Genom att använda tjänsten så frigörs tid från ditt företag och förbättrar personalens säkerhet. Avtal tecknas direkt med Loomis via www.loomis.se
Du kan läsa mer om mobilbanken Företag här
Du kan läsa mer om internetbanken Företag här
Läs mer om Swish Företag och Swish Handel här.
Med den elektroniska fakturatjänsten E-faktura internetbank kan ditt företag snabbt och kostnadseffektivt skicka fakturor till kunder som sedan betalar enkelt med en knapptryckning via sin internetbank. Välj om du vill ha hjälp med hanteringen av fakturapresentationen av oss via Bankgirot eller om du själv vill hantera den via en CTD (Certifierad Teknisk Distributör).
Med elektroniska fakturor sparar ditt företag kostnader för porto och pappershantering. I internetbanken ser din kund fakturasammandraget och kan via en länk se den fullständiga fakturan. All överföring sker under hög säkerhet.
Enkelt för dina kunder
Dina kunder kan se e-fakturan genom att klicka på en länk i sin internetbank. Kunden godkänner fakturan för betalning med en knapptryckning och behöver inte knappa in till exempel långa referensnummer.
Detta gör att du uppnår 100 procent automatisk avprickningsfrekvens för dessa betalningar i din kundreskontra.
Fördelar
- Miljövänligt.
- Ger möjlighet för företaget att ta emot fakturor digitalt i sin internetbank.
- Företaget slipper avgifter som är kopplade till pappersfaktura.
- Enkelt, företagets kunder kan se e-fakturan och enkelt godkänna fakturan i sin internetbank.
- Företaget uppnår 100 % avprickningsfrekvens för e-fakturabetalningar i företagets kundreskontra.
- Ger en automatisk ordermatchning.
- Den höga fakturakvalitéten innebär att det blir färre frågor till kundtjänst.
- Företagets fakturadata blir sökbar i systemen och uppföljningen av affärer förenklas.
- Risken för bluffakturor minimeras.
Leverantörsbetalningar är en heltäckande betalningstjänst för betalning av fakturor, löner och skatter till bankkonton i Sverige. Den gör företagets utbetalningsrutiner enklare: förfallodatum bevakas automatiskt och betalningar görs på rätt datum. Leverantörsbetalningar hanterar endast SEK. För att kunna skicka leverantörsbetalningar behöver du någon form av kommunikationstjänst för att kunna göra överföringen från ditt affärssystem till internetbanken. Vi tillhandahåller Filöverföring i internetbanken som hjälper dig med detta.
Fördelar med leverantörsbetalningar
- Räntevinster - Betalning sker rätt dag.
- Kostnadsbesparingar - Ingen risk för krav- och dröjsmålsränta samt minskade pappersavgifter.
- Tidsvinster - enkel matchning av debet- och kreditposter, automatisk avstämning av betalningar och en leverantörsreskontra för alla betalningar.
KI-Lön via Bankgirot
Löner är en tjänst som hanterar utbetalningar av löner i svenska kronor till anställda. Tjänsten passar alla företag och organisationer med ett datoriserat lönesystem som vill förenkla löneutbetalningar och andra ersättningar till sina anställda.
- Lönen kan sättas in på de anställdas bankkonton oavsett vilken bank de använder.
- Betalningsuppdrag kan skickas dygnet runt.
- Makulering eller ändring av utbetalningsdatum går att göra för redan insända betalningsuppdrag.
- Företagets administration minskar efterson systemet är digitalt och den administrativa delen med att skriva ut lönelistor försvinner.
- Lönerna blir alltid disponibla på rätt dag – Bankgirot bevakar utbetalningsdagen.
- Utbetalningen hanteras som lön och ränteberäkningen påbörjas från dag 1 istället för dagen efter som är fallet när man gör en vanlig kontoöverföring.
K/I Löner skickas via filöverföring till Bankgirot. Företaget behöver ha tjänsten Leverantörsbetalningar för att skicka uppdraget.
Lönelista i internetbanken
Lönelista i internetbanken är en löneutbetalningstjänst där företagen manuellt skapar egna lönelistor för hantering av utbetalningar av löner i svenska kronor till sina anställda. Tjänsten passar företag som är små eller medelstora.
Du kan läsa mer om utlandsbetalningar här.
Ny betalningsinfrastruktur
Ny betalningsinfrastruktur under utveckling i Sverige
Bakgrund: Betalmarknaden i Sverige och globalt genomgår stora förändringar på grund av ny lagstiftning, förändrade kundförväntningar och nya tekniska förutsättningar. Som en del av detta kommer Sverige att övergå till en ny betalinfrastruktur baserad på ISO20022, en global standard för finansiella meddelanden. Projektet med övergången till ISO format ersätter det tidigare P27 projektet. För dig som kund innebär den planerade förändringen av betalningsinfrastrukturen i Sverige flera positiva aspekter och några viktiga punkter att vara medveten om:
Snabbare, säkrare och effektivare betalningstjänster: Med det ökade fokuset på att möta förändrade kundbeteenden kommer den nya infrastrukturen att leverera betalningstjänster som är snabbare, säkrare och mer effektiva. Du kan förvänta dig förbättringar i hastighet och tillförlitlighet när det gäller dina transaktioner.
Övergång till XML format enligt ISO20022: I och med övergången till ISO kommer befintliga filformat ersättas av filer i XML format. Sparbanken Syd kommer att vara redo i god tid för att hantera era betalfiler i det nya ISO formatet.
Filkommunikation direkt till Bankgirot kommer på sikt att avvecklas. Detta innebär att ni som företag som har denna typ av kommunikation behöver ändra till Sparbanken Syds Filkommunikationstjänst.
Vad behöver jag som kund göra? Som kund behöver du inte göra något i dagsläget.
Vi kommer att informera löpande allt eftersom projektet framskrider. Om du har specifika frågor över hur dessa förändringar påverkar dig eller ditt företag så kontakta gärna banken.

Enklare bokföring
Med SpeedLedger e-bokföring kan du som är företagskund hos Sparbanken Syd sköta din bokföring på egen hand, utan att vara bokföringsexpert.