Som kund i Sparbanken Syd får du:
Råd som gör nytta
Som kund i banken kan du ta hjälp av våra rådgivare för att maxa din privatekonomi. Ingen fråga är för liten, ingen utmaning för stor.
VIP-behandling varje dag
Hos oss blir du aldrig ett anonymt nummer i en telefonkö – vi känner de flesta av våra kunder vid namn och till våra kontor är du alltid välkommen.
En bank som bryr sig
Vi är inte som andra banker. Vår vinst går tillbaka till människorna omkring oss och via vår stiftelse delar vi varje år ut bidrag till föreningar & entreprenörer.
Kom in till något av våra kontor
Vi har nio kontor runt om i Skåne och vi tror på att låta våra kunder bestämma var de vill träffa oss - digitalt, i telefon eller på ett kontor. Välkommen till en sparbank med omtanke om dig och din ekonomi.
Frågor om att bli kund
Du blir kund i 5 enkla steg:
- Fyll i kundkännedomen och ansökan.
- Lämna in kontoutdrag och dokument som styrker inkomst.
- Underteckna avtalen för produkter och tjänster.
- När du är registrerad som kund får du vårt vardagspaket.
- Nu är du redo att komma igång! Ladda ner mobilbanken och börja använda dina tjänster direkt.
Har du inget BankID behöver du besöka något av våra kontor för att bli kund. Men först behöver du fylla i blanketterna samt ta fram handlingar enligt checklistan nedan.
Checklista - Det här behöver du göra:
fyll i och skriv under blanketten Nykundsansökan
fyll i och skriv under blanketten Kundkännedom
ta en kopia på din svenska legitimation (har du ett svenskt personnummer ska du kopiera din svenska legitimation) på blanketten Identifiering
vid utländskt medborgarskap ta en kopia på ditt utländska pass eller ID-kort som styrker ditt utländska medborgarskap på blanketten Identifiering
bifoga anställningsavtal eller annat dokument som styrker din inkomst i form av lön, studier eller bidrag.
bifoga kontoutdrag från tidigare bank från de senaste 9-12 månaderna.
lämna sedan in samtliga blanketter och handlingar på ett kontor eller skicka dem till det kontor du vill tillhöra. Du hittar adressen under respektive kontor
När vi har tagit emot dina handlingar kan vi påbörja din ansökan. Vi har en handläggningstid på ca 2 veckor och därefter kontaktar vi dig för att boka in ett möte. När din ansökan har blivit godkänd behöver du ta med ID-handlingarna i fysisk form, till ditt besök på banken. Har du frågor kring din ansökan är du välkommen att kontakta vårt Kundcenter på tel. 0411-82 20 00.
Du utför enkelt dina bankärenden med hjälp av våra digitala tjänster och vårt Kundcenter. Dina rådgivningsmöten sköter du enklast via telefon, mail, nätmöten eller genom besök på ett av våra kontor. När din ansökan är godkänd får du ett Privatkund i Syd-paket som innehåller:
- Privatkonto
- Sparkonto
- Internetbanken med betaltjänst
- Mobilbanken
- Swish
- Bankkort Visa
- Du har även möjlighet att få Sparbanken Syds Betal- & Kreditkort
Sedvanlig kreditprövning krävs
Vill du byta bank till Sparbanken Syd så hjälper vi till med allt det praktiska. Vi tar kontakt med din gamla bank för att avsluta konton och tjänster när du har kommit igång med dina nya här hos oss. Du behöver även själv göra en genomgång av dina konton och tjänster. Svenska Bankföreningen har sammanställt de rutiner som gäller för att ett bankbyte ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Du kan läsa mer i deras informationsblad Checklistan för dig som vill byta bank och Byta bank – så här gör du.
Det kostar ingenting att byta bank.
I din ansökan kommer du att få svara på frågor om hur du tänkt använda dina tjänster i Sparbanken Syd. Frågorna är en del av vår skyldighet som bank att skydda dig och oss från att användas för penningtvätt och finansiering av terrorism. Du kan läsa mer om de frågor vi ställer till dig genom att klicka på frågetecknet när frågan ställs i ansökan eller läsa mer generellt om varför banken måste ställa frågor här.
När du har blivit kund blir du kontaktad av en rådgivare och ni kommer då att gå igenom dina behov och önskningar utifrån din livssituation.