Frågor och svar

På denna sida har vi samlat några vanliga frågor och svar om vår mobil- och internetbank.

Företag

Här hittar du en guide för att göra dina inställningar i internetbanken för företag.

Till guiden

Här hittar du en guide för filkommunikation i internetbanken för företag.

Till guiden

Här hittar du en guide för lönelistor i internetbanken för företag.

Till guiden

Läs mer om internetbanken för företag.

Mobilbanken

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om mobilbanken. Till frågor och svar

Internetbanken

Konton

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om mobilbanken. Till frågor och svar

Från den 3 juli behöver du välja vilket förvalt konto du vill ha vid ny betalning och överföring på nytt då vi förbättrat funktionen. En nyhet är att om du har åtkomst till flera avtal väljer du ett förvalt konto per avtal.

Se guide för förvalt konto

Konton som har en svart stjärna framför sig är ett favoritkonto, vilket betyder att kontot visas på Startsidan.

Om du vill ta bort ett konto från Startsidan, klicka på den svarta stjärnan framför kontot som du vill ta bort, och då visas kontot inte på Startsidan.

Genom att välja ”Visa alla konton” visas samtliga konton.

För att lägga till ett favoritkonto som du saknar, klicka på stjärnan (med svart ram) framför kontot som du vill ha som favoritkonto när du valt ”Visa alla konton”.

För att ändra ordningen på kontona klicka på ikonen ”Ändra sorteringsordning” (ikon med två pilar och två fyrkanter ovanför kontolistan). Behöver du både ändra både ordningen av avtal och konto, välj Meny > Inställningar > Internetbanksinställningar och ändra på avsnittet ”Sortera visning av avtal och konto”.

I Händelser (klock-ikonen uppe till höger) har vi samlat olika notiser som du behöver ta hand om.

Visas en siffra före klockan har du notiser du behöver ta hand om.

Det är notiser om att du har:

  • en ny e-faktura som ska betalas (endast för privatkunder).
  • en betalning eller överföring som du valt att ”Spara i Händelser”, som väntar på att du ska godkänna den.
  • en avvisad betalning eller överföring.
  • ett nytt meddelande från banken.
  • ett nytt dokument/avtal som du ska skriva under.
  • betalfil som ska godkännas (endast för företagskunder)

Händelser är uppdelat i ett antal flikar såsom Betalningar, E-faktura, Meddelanden, Dokument och Betalfiler.

Nytt från den 3 juli är ett avsnitt - Betalningsarkiv kommer du kunna ta fram en sammanställning på vilka betalningar och överföringar som du godkänt under en angiven tidsperiod.

Från den 3 juli behöver du välja vilket förvalt konto du vill ha vid ny betalning och överföring på nytt då vi förbättrat funktionen. En nyhet är att om du har åtkomst till flera avtal väljer du ett förvalt konto per avtal.

Så här gör du för att välja ett förvalt konto:

  • Välj Meny ute till vänster och Inställningar > Internetbanksinställningar.
  • På avsnittet Förvalt konto väljer du vilket konto som ska vara förvalt. Har du åtkomst till flera avtal, väljer du ett förvalt konto per avtal.

Du kan även sortera din visning av konto och avtal på startsidan och i kontolistan under avsnittet Sortera visning av avtal och konto.

Se guide för förvalt konto

Så här gör du för att hitta ditt IBAN-nummer:

  • Välj Meny > Konton och Lån eller klicka på önskat konto på Startsidan
  • Klicka på det konto du vill ha fram ditt IBAN-nummer på.
  • Klicka på de tre prickarna och sedan Kontodetaljer och villkor. Där hittar du IBAN-numret.

Så här gör för att byta namn på ett konto:

  • Välj Meny > Konton och Lån eller klicka på önskat konto på Startsidan.
  • Klicka på det konto du vill ändra namn på.
  • Klicka på de tre prickarna och sedan klicka på raden där kontonamnet anges.
  • Ändra namn och bekräfta med den ”gula pilknappen.

Första gången du loggar in i internetbanken visas samtliga konton som du har rätt att se. Har du åtkomst till flera personer, visas var persons konton för sig. Det är inte säkert att dina egna konton visas överst på skärmen.

Du kan i avtalsväljaren välja vilken person/personer du vill visa. Är du även företrädare på ett Företag kan du skifta till det via avtalsväljaren.
Avtalsväljaren finner du överst och i mitten på din skärm. Siffran anger hur många personer du företräder.

Här väljer du vilket/vilka avtal du vill visa. Klicka ur och i, i rutorna framför kundernas namn. Klicka på Visa när du valt klart.

 

Betala och överföra

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om mobilbanken. Till frågor och svar

Från den 3 juli har vi förenklat hur du betalar en e-faktura. Läs mer i Guide för e-faktura.

När du får en ny e-faktura som ska betalas hamnar den i ”E-faktura att godkänna” som du når både via Händelser > E-faktura och via Meny > E-faktura > E-faktura att godkänna.

Så här gör du för att betala en e-faktura:

Ett tips. Innan du börjar att betala en e-faktura, lägg till ett förvalt konto så underlättar det när du ska betala. Du gör detta i Meny > Inställningar > Internetbanksinställningar.

Från den 3 juli har vi förenklat hur du betalar en e-faktura. Läs mer i Guide för e-faktura.

1.    Din e-faktura finner du i menyn ”E-faktura att godkänna” vilket du når via:
- Klicka på Klock-ikonen Händelser uppe till höger på skärmen och välj fliken E-faktura eller
- Välj Meny > E-faktura > E-faktura att godkänna
2.    Markera rutan framför den/de e-fakturor du ska betala.
3.    Klicka på "Godkänn".
4.    Godkänn e-fakturan med BankID.

Behöver du ändra en eller flera e-fakturor väljer du istället ”Ändra och godkänn” när du markerat vilka e-fakturor som du ska betala.

Var hittar jag mina gamla e-fakturor?
Du hittar specifikationer på dina gamla e-fakturor genom att välja Meny > E-faktura > E-faktura arkiv.

Så här gör du för att betala en räkning:

Ett tips. Innan du börjar att betala en räkning, lägg till ett förvalt konto så underlättar det när du ska betala. Du gör detta i Meny > Inställningar > Internetbanksinställningar.
Se guide för förvalt konto

  • För att registrera en ny väljer du antingen att:
    - Klicka på den gula ikonen med två pilarna nere till höger i skärmen eller
    - Välj Meny > Betala och överföra > Ny betalning och överföring.
  • Ditt förvalda konto fylls i med automatik (om du i avtalsväljaren valt flera avtal visas inget förvalt konto med undantag om du valt ditt personliga avtal, då fylls ditt förvalda konto i).
  • Fyll i nödvändig information.
  • Klicka på den gula knappen ”Godkänn”* för att godkänna med BankID, räkningen blir betald på angivet betalningsdatum.

*Har du inte behörighet att godkänna uppdrag utan endast behörighet till att registrera, välj istället ”Spara i Händelser”.

Räkningen hittar du bland kommande händelser på kontot du valt att räkningen ska dras ifrån. Kommande händelser hittar du via Meny > Konton och Lån, och välj aktuellt konto. Klicka därefter på knappen ”Visa kommande händelser”.

Om du väljer knappen ”Spara i Händelser” istället för ”Godkänn” se fråga Spara i Händelser.

Om du väljer knappen ”Lägg till i lista” istället för ”Godkänn” se fråga Vad betyder lägg till i lista?

Du kan godkänna flera uppdrag samtidigt på två sätt i internetbanken. Du väljer antingen att:

  • spara ett uppdrag i ”Lägg till i Lista”. Se mer i fråga ”Vad betyder att lägga till i Lista”.
  • spara ett uppdrag i ”Spara i Händelser”. Se mer i fråga ”Spara i händelser”. 

När jag gör en betalning eller överföring finns det en knapp ”Lägg till i Lista” ovanför knapparna ”Spara i händelser” och ”Godkänn”. Vad betyder den?

Lägg till i Lista är en funktion i internetbanken som underlättar för dig när du ska registrera flera betalningar och/eller överföringar vid ett och samma tillfälle. När du registrerat uppdragen kan du godkänna dem samtidigt med ett BankID-godkännande.

Så här gör du för att registrera flera uppdrag vid ett och samma tillfälle:

Ett tips. Innan du börjar att betala en räkning, göra en överföring eller skicka en utlandsbetalning, lägg till ett förvalt konto så underlättar det när du ska betala. Du gör detta i Meny > Inställningar > Internetbanksinställningar.

Se guide för förvalt konto.

  • För att börja registrera väljer du antingen att:
    - Klicka på den gula ikonen med två pilar eller
    - Välj Meny > Betala och överföra > Ny betalning och överföring.
  • Välj om du ska göra en Betalning, ÖverföringellerUtlandsbetalning.
  • Ditt förvalda konto fylls i med automatik (om du i avtalsväljaren valt flera avtal visas inget förvalt konto med undantag om du valt ditt personliga avtal, då fylls ditt förvalda konto i).
  • Fyll i nödvändig information.
  • Klicka på ”Lägg till i Lista”. Uppdraget sparas i en lista till höger på skärmen.
  • Gör ytterligare en ny Betalning, Överföring eller Utlandsbetalning.
  • Klicka på ”Lägg till i Lista” (det enda valet som visas).
  • När samtliga uppdrag är registrerade, kontrollera att rutan framför varje uppdrag är markerad med en svart bock. (Saknas rutan, för musen framför ett uppdrag för att klicka i).
  • Klicka på den gula knappen ”Godkänn” för att godkänna samtliga uppdrag. Uppdragen utförs det datum som angivits under kolumnen Betalningsdatum.

Har du inte behörighet att godkänna uppdrag utan endast behörighet att registrera, välj ”Spara i Händelser”.

Tänk på!
Det är endast du som har tillgång till de uppdrag du sparat i Listan. Om du själv inte har behörighet att godkänna uppdragen måste du spara listan till ”Spara i Händelser”.

När jag gör en betalning eller överföring finns det en knapp ”Spara i händelser” till vänster om knappen ”Godkänn”. Vad betyder den?

Att ”Spara i Händelser” innebär att du i:

  • 1:a steget endast sparar betalningen, överföringen eller utlandsbetalning (som osignerad/ej godkänd) och
  • 2:a steget ska du att godkänna/signera den.

Så här gör du:

Ett tips. Innan du börjar att betala en räkning, göra en överföring eller skicka en utlandsbetalning, lägg till ett förvalt konto så underlättar det när du ska betala. Du gör detta i Meny > Inställningar > Internetbanksinställningar.

Guide för förvalt konto

  • För att börja registrera väljer du antingen att:
    - Klicka på den gula ikonen med två pilarna eller
    - Välj Meny > Betala och överföra > Ny betalning och överföring
  • Välj om du ska göra en Betalning, Överföring eller Utlandsbetalning.
  • Ditt förvalda konto fylls i med automatik (om du i avtalsväljaren valt flera avtal visas inget förvalt konto med undantag om du valt ditt personliga avtal, då fylls ditt förvalda konto i).
  • Fyll i nödvändig information.
  • Klicka på ”Spara i Händelser” och du får en kvittens att ”Betalning/överföring är sparad i Händelser” och är klar för att godkänna. Nu är 1:a steget klart.
  • 2:a steget, då ska du godkänna uppdraget. Klicka på Klock-ikonen Händelser uppe till höger på skärmen och fliken Betalningar. Siffran indikerar hur många uppdrag det finns att godkänna.
  • Klicka på de tre punkterna till höger om uppdraget som ska godkännas, och välj ”Godkänn betalning”. Uppdraget utförs på det datum som angivits i kolumnen Datum.

Du kan godkänna flera uppdrag samtidigt genom att klicka i den/de rutor framför de uppdrag du vill godkänna. Tryck sedan på Godkänn och de uppdrag du markerat godkänns och utförs på angivet datum.

Visas inte någon ruta framför uppdraget, för musen framför uppdragets datum (ute till vänster), då visas en ruta som du kan klicka i.

Från den 3 juli kan de ta fram en sammanställning på vilka uppdrag du godkänt via Händelser (klock-ikonen uppe till höger) och väljer fliken Betalningsarkiv.

Du kan bland annat söka på en viss tidsperiod eller mottagare.

Du hittar listan på dina sparade mottagare för bank- och plusgirobetalningar, överföringar och utlandsbetalningar via Meny > Betala och Överföra > Sparade mottagare. Här kan du lägga till en ny, ändra eller ta bort en befintlig mottagare.

Från den 3 juli:
Sparade mottagare på ditt personliga avtal eller för andra privatkunder är de mottagare som du själv sparat. När du lägger till, ändrar eller tar bort en mottagare påverkar det enbart din lista över sparade mottagare.

Sparade mottagare på ett företag är en gemensam lista för alla de personer som har åtkomst till företagets sparade mottagare. Om du lägger till, ändrar eller tar bort en mottagare påverkas listan även för de andra personerna som har åtkomst till företaget.

 

Diverse

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren om mobilbanken. Till frågor och svar

Information om ditt/dina lån.

  • Välj Meny > Konton och Lån eller klicka på önskat lån på Startsidan.
  • Klicka på lånet du vill titta på.
  • Genom att välja fliken Betalningsplan ser du planen för kommande betalningar. Väljer du att klicka på de tre prickarna upp till höger har du två val Detaljer och villkor och Lånedetaljer.
  • Har du lån via Borgo AB* välj Meny > Borgolån.

* För närvarande visas inte lån via Borgo AB om du är medlåntagare.

Du hittar företagets bankgiroinsättningar både via Meny > Företagstjänster > > Bankgiroinsättning, och via Meny > Betala och Överföra > Bankgiroinsättning, där finns en länk till Bankgirot så du kan se detaljer på dina bankgiroinsättningar.

Har du enskild firma och endast har ett privatavtal, hittar du motsvarande information under Meny > Betala och Överföra > Bankgiroinsättning.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Kontakta vårt Kundcenter här