Våra öppettider
Vårt Kundcenter når du på tel 0411-82 20 00 måndag 08.00-18.00, tisdag-torsdag 09.00-18.00 och fredag 09.00-17.30. Eller skicka ett meddelande i mobil- eller internetbanken så får du hjälp där. Till våra bankkontor är du alltid välkommen – för att ställa frågor, be om råd eller bara ta en kaffe.
Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat några vanliga frågor och svar om mobil- och internetbanken.
Om du har problem med ditt BankID så kan det bero på olika saker. Det kan exempelvis handla om att din mobiltelefon, surfplatta eller dator inte är kompatibel med BankID. Lär mer och få hjälp på BankIDs webbplats:
Om du fått en påminnelse om att ditt BankID håller på att gå ut i tid behöver du aktivera ett helt nytt BankID. Det finns inget annat sätt för att ”förnya” eller uppdatera ett BankID, det räcker inte med att byta lösenord.
Har du inte ett aktivt BankID behöver du ditt användarnummer och startkod för att beställa ett nytt.
Läs mer om att aktivera ett Mobilt BankID
Läs mer om att aktivera ett BankID på fil
Spärrtjänst
Dygnet runt tel 0411-82 20 00
Ett bra tips är att lägga in numret till Spärrtjänst i din mobiltelefon, så att du alltid har det till hands. Här kan du läsa mer om att spärra kort.
Nytt kort
Ett nytt kort beställer du via brevlådan i internetbanken, vårt Kundcenter eller på ditt närmaste kontor.
Nödkontanter
Om du förlorar ditt kort när du är ute och reser och behöver tillgång till kontanter kan du få hjälp med nödkontanter.
Ring dygnet runt på tel +46 411-82 20 00.
Be om en kontantutbetalning från ditt kort när du spärrar ditt kort. Är du ute och reser en längre tid kan det vara bra att vänta med att beställa ett nytt kort då kortet alltid skickas till din folkbokförda adress. Se prislistan för pris.
Clearingnumret är 9570.
Läs mer om Mobilt BankID
Läs mer om BankID på fil
Det finns två sätt att skaffa ett Mobilt BankID till din nya mobil. Vilket sätt du kan använda beror på om du har kvar din gamla telefon eller annan enhet med ett aktivt BankID eller inte.
Tänk på att du behöver godkänna visning av popup-fönster i din webbläsare för att visa och slutföra beställning av BankID.
När du har kvar din gamla mobil eller annan enhet med ett aktivt BankID
- Ladda ner BankID-appen på din nya mobil.
- Logga in i internetbanken
- Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID. Efter att du hämtat ett nytt BankID till samma telefon spärras ditt befintliga BankID automatiskt.
- Välj Meny/Övriga tjänster/BankID.
- Klicka på knappen Skaffa Mobilt BankID.
- Läs och godkänn villkoren för BankID. Klicka i rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj Acceptera.
- Med BankID:et som du loggat in med ska du godkänna att du vill beställa ett nytt BankID samt villkoren för BankID.
- Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
- Öppna BankID-appen på din nya mobil och följ instruktionerna.
- Aktivera och tillåt notiser.
Nu är ditt Mobila BankID klart att använda.
När du inte har kvar din gamla mobil eller något aktivt BankID
- Ladda ner BankID-appen på din nya mobil.
Om du har ett fysiskt kodbrev med en startkod
- Jag har en startkod från ett kodkuvert ”Beställ BankID”.
- Ange ditt användarnummer och startkod som finns i kodkuvertet.
- Välj typ av BankID, klicka i ”Mobilt BankID” och Fortsätt.
- Läs och godkänn villkoren för BankID, markera rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj ”Acceptera”.
- Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
- Öppna BankID-appen och följ instruktionerna.
- Aktivera och tillåt notiser i BankID-appen.
Nu är ditt Mobila BankID klar att använda.
Om du vill få en startkod via sms
- Jag vill få en startkod via sms ”Beställ BankID”
- Ange ditt användarnummer och välj Fortsätt.
- Du får en startkod via sms till din mobiltelefon. Ange startkoden och välj Fortsätt.
- Valet för Mobilt BankID visas, välj Fortsätt
- Läs och godkänn villkoren för BankID, markera rutan ”Jag godkänner villkoren” och välj Acceptera.
- Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra beställningen.
- Öppna BankID-appen och följ instruktionerna.
- Aktivera och tillåt notiser i BankID-appen.
Nu är ditt Mobila BankID klar att använda.
Om du inte har ett aktivt BankID behöver du ditt användarnummer för att beställa ett nytt BankID. Numret framgår på avtalet du tecknat med banken. Saknar du numret får du besöka banken för att få det på nytt, innan du kan beställa ett nytt BankID.
Om du vill lämna in ett klagomål
Om du vill göra en kortreklamation
Tel 0152-266 89
Öppet vardagar kl. 08.00-16.00
Skicka ett meddelande till oss i mobil- eller internetbanken eller ring vårt Kundcenter på tel. 0411-82 20 00 så hjälper vi dig med det.
Med internetbanken företag utför du företagets bankärenden när det passar dig, dygnet runt. Internetbanken företag ingår i företagserbjudandet som innehåller de vanligaste tjänsterna för att hantera företagets bankärenden.
Du som företagskund i banken kan koppla dina konton mot Fortnox. Den automatiska kopplingen till Fortnox gör att du som kund på ett smidigt sätt kan hantera alla betalningar som genomförts på bankkontot.
För dig som är företagare. Optimera din betalningshantering med filkommunikation. Genom att använda internetbanken kan du enkelt skicka företagets betalfiler och uppnå en effektivare arbetsprocess.
Du kan se ditt saldo i mobilbanken och i internetbanken. Du kan också se ditt saldo när du gör ett uttag i en uttagsautomat dvs en Bankomat eller liknande.
548000-7425
Adress: Sparbanken Syd, Box 252, 271 25 Ystad
Besöksadress huvudkontor: Hamngatan 2, 271 43 Ystad
E-post: info@sparbankensyd.se
Faxnummer: 0411-82 22 50
Önskar du tillgång till våra API:er – fyll då i en ansökan och skicka in denna till oss. Klicka här för att komma dit. På samma sida som Tredjepartsleverantörer kan göra sin ansökan offentliggör vi även statistik över användningen av våra API:er samt upp- och nertid av dessa. Statistiken finns under fliken Performace Statistics.