Chris standing up holding his daughter Elva

Var alltid uppmärksam

Ge inte bort koder och starta aldrig eller använda BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig.

Skydda dig mot bedrägeriförsök

Bedrägerier mot privatpersoner i allmänhet och äldre i synnerhet har ökat de senaste åren. För att ge dig mer information och på så sätt mer kunskap om hur du bör agera i en otrygg situation, har vi tagit fram några enkla tips och råd för hur du kan. Detta för att minska risken att bli utsatt för ett bedrägeri. Förhoppningsvis kan det leda till att du känner dig säkrare om ett bedrägeriförsök skulle göras mot dig.

Var försiktig, men det finns ingen anledning till att känna rädsla.

Tips för BankID

  • Läs alltid noga de texter som visas i BankID-appen: Var loggar jag in? Vad skriver jag under?
  • Se till att du har notiser aktiverade för din BankID-app. Då får du ett meddelande om någon hämtar ett nytt BankID i ditt namn. Leta upp BankID-appen i din mobils inställningar och aktivera notiser där.
  • Ge aldrig bort koder. Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig. Om vi på banken verkligen har upptäckt problem med ditt kort eller konto kan vi se det utan att du behöver logga in.
  • Avsluta samtalet och ring upp oss. Skriv in numret manuellt istället för att använda telefonens återuppringningsfunktion. Vårt telefonnummer är 0411-82 20 00.
  • Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök – på så sätt får Polisen mer information att arbeta med.


Läs mer om hur du skyddar dig mot bedrägerier på vår sida Motverka bedrägerier

Har du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök?
  • Spärra BankID - Ring Kundcenter 0411-82 20 00 eller spärra i mobil- eller internetbanken.
  • Spärra kort - Ring Kundcenter 0411-82 20 00.
  • Anmäl bedrägeriet till Polisen och banken - Ring Polisen på 114 14 eller
    anmäl brottet på polisen.se