Nyheter i internetbanken

I sommar har vi lanserat tre nyheter i internetbanken som vi hoppas kommer förbättra och underlätta din upplevelse – förvalt konto, e-faktura och betalningsarkiv. Alla tre nyheterna berör privatkunder och två av dem våra företagskunder.

Gäller både privat och företag

Förvalt konto
Vi har gjort bakomliggande förbättringar i kontostrukturen men det innebär att du på nytt kommer att behöva välja ett förvalt konto. Det konto du väljer är förvalt vid nya betalningar och överföringar vilket blir enklare för dig, inte minst när du ska betala e-fakturor och du riskerar inte att belasta fel konto. Om du är företrädare på andra avtal kan du välja ett förvalt konto för respektive avtal du är företrädare för. Det konto du väljer som ditt förvalda konto är detsamma i mobilbanken.
Se guide för förvalt konto

Betalningsarkiv
Under Händelser och Betalningsarkiv, kommer du kunna ta fram en sammanställning på vilka uppdrag (räkningar, e-fakturor, överföringar, utlandsbetalningar) som du har godkänt. Godkända betalfiler finns som tidigare i Betalningsarkivet – status importerade betalfiler under menyvalet Företagstjänster.

Gäller endast privat

E-faktura
Utseendet för godkännande av e-fakturor har förbättrats och blivit smidigare. Om du har ett förvalt konto så kan du markera de e-fakturor som du vill godkänna och sedan enkelt godkänna dem direkt utan några ändringar. Du kan också markera flera e-fakturor och välja ”Ändra och godkänn” för att ändra datum, belopp, från-konto eller lägg till en egen text och sedan kan du godkänna alla markerade e-fakturor med en BankID-signering.
Se guide för e-faktura.